Znate li svoja prava? Za kašnjenje leta možete dobiti i do 600 € – evo kako!


Zamislite ovo: stignete na aerodrom, spremni za polijetanje, a tamo vas dočeka kašnjenje ili otkazani let. Frustracija, gubitak vremena i… novca? Ne nužno. Zahvaljujući EU regulativi, možda vam pripada i do 600 € odštete

Zrakoplovne komapnije su dužne obavjestiti svoje putnike o njihovim pravima kao i razlog zbog kojeg je došlo do problema. Nažalost većini kompanija to nije u interesu pa vrlo često putnici ostanu zakinuti za prava koja imaju. Putnicima se nude voucheri za besplatan obrok ili piće i eventualno plaćeni smještaj u slučaju otkazivanja ili većih kašnjenja. Ostala putnička prava im se niti ne spominju.

Vjerujemo kako građani, pogotovo u novim zemljama članicama EU kao što je Hrvatska, nisu dovoljno upoznati s pravima s kojima raspolažu i njihovim značajem pa zbog toga ostaju zaknuti za novčane naknade na koje imaju pravo.

Putnička prava u Europskoj uniji

Ulaskom Hrvatske u EU, počela je vrijediti i EU Uredba (EC) 261/2004 – zakon koji štiti putnike u zračnom prometu. Prema toj uredbi, imate pravo na novčanu naknadu u slučaju:

  • kašnjenja leta više od 3 sata
  • otkazivanja leta
  • uskraćenog ukrcaja (overbooking)

Ova prava vrijede ako:

  • letite iz bilo koje EU zračne luke
  • ili ako slijećete u EU s prijevoznikom iz EU, Islanda, Norveške ili Švicarske

Koliko iznosi naknada?

Visina naknade ovisi o dužini leta:

Letovi unutar EU:

  • do 1.500 km – 250 €
  • preko 1.500 km – 400 €

Letovi EU ↔ izvan EU (s EU kompanijom):

  • do 1.500 km – 250 €
  • 1.500 – 3.500 km – 400 €
  • više od 3.500 km – 600 €

Koliko dugo imam pravo tražiti naknadu?

  • U Hrvatskoj pravo na naknadu možete ostvariti do 3 godine unatrag od dana kada je let trebao biti obavljen. Zato čuvajte boarding pass, potvrde rezervacije i račune.

Kako dobiti odštetu?

Žalbu možete podnijeti sami ili ako nemate živaca za papirologiju ili vam se aviokompanija ne javlja i sve traje predugo ili vam se jednostavno neda zezati s time ili ste već probali i aviokompanija vas je odbila, evo rješenja – postoje i posrednici koji obavljaju takve pritužbe umjesto vas

  • Preporučujemo Skycop – posredničku platformu koja traži odštetu u vaše ime. Radi po modelu “no win, no fee”, što znači da ništa ne plaćate ako ne dobijete novac.  Odnosno ako riješe vaš slučaj uzmu određenu proviziju od te svote koju ste vi dobili.
  • Prijava traje manje od 5 minuta. Možeš prijaviti i letove koji su se dogodili ranije – čak do 3 godine unatrag! A mi smo vam osigurali dodatnih 50€ na vašu odštetu uz kod: PUTOHOLICARI50

Kada nemate pravo na naknadu?

Prava na odštetu nemate ako je:

  • kašnjenje ili otkazivanje uzrokovano izvanrednim okolnostima (npr. loše vrijeme, štrajk kontrolora leta)
  • obavijest o otkazivanju stigla najmanje 14 dana unaprijed
  • ponuđen vam je zamjenski let sa sličnim vremenom dolaska
  • dobrovoljno ste prihvatili zamjenu leta zbog prebukiranosti

 Što ako vam je uskraćen ukrcaj?

  • Ako dođe do overbookinga, aviokompanija prvo mora tražiti dobrovoljce koji bi se odrekli mjesta u zamjenu za benefite. Ako nitko ne pristane, mogu vas odbiti – ali tada imate pravo na:
  • naknadu od 250 do 600 €
  • zamjenski let ili povrat novca
  • besplatnu skrb (hrana, smještaj, prijevoz)

 Otkazan let? I dalje imate prava

  • Ako vam je let otkazan, također imate pravo na odštetu kao i kod uskraćenog ukrcaja, osim ako:
  • ste obaviješteni barem 14 dana prije
  • je ponuđen alternativni let s minimalnim kašnjenjem
  • su razlog bile izvanredne okolnosti

Problemi s prtljagom? Evo što trebate znati

  • Ako je prtljaga izgubljena, oštećena ili kasni, imate pravo na naknadu do 1.220 €. Prijavite problem odmah na aerodromu, a zatim:
  • podnesite pisani prigovor u roku od 7 dana (za oštećenu prtljagu)
  • ili 21 dan (za zakašnjelu prtljagu)

 

JESAM LI TAKOĐER ZAŠTIĆEN KADA PUTUJEM DRUGOM VRSTOM PRIJEVOZA, NE SAMO ZRAČNIM?

Da, zaštićeni ste zakonom EU i kada putujete vlakom, autobusom ili brodom. Imate pravo na informacije i pomoć prije i za vrijeme putovanja. U slučaju otkazivanja ili kašnjenja imate  pravo na zamjenu rute ili povrat novca i naknadu. Prava putnika u željezničkom prometu primjenjuju se na sve usluge međunarodnog željezničkog prijevoza u EU; prava putnika u autobusnom prometu primjenjuju se na daleke udaljenosti (npr. dulje od 250 km); prava putnika u brodskom prometu primjenjuju se kada se putuje morskim i kopnenim plovnim putevima.

JESTE LI ZNALI?

Šest od deset Hrvata ne znaju svoja potrošačka prava u slučaju kad im let kasni ili je otkazan.

SAVJETI ZA PAMETNO PUTOVANJE:

1. Zahtijevajte informacije o svojim pravima

Zračni prijevoznik mora Vas informirati o Vašim pravima kada stvari krenu loše u zračnoj luci.

2. Podnesite prigovor ako su Vaša prava narušena

Prvo biste trebali kontaktirati zrakoplovnu kompaniju. Upotrijebite EU-ov obrazac za prigovor za naknadu ili povrat novca. Dostupan je na svim europskim jezicima. Ako niste zadovoljni s njihovim odgovorom možete uputiti prigovor Hrvatskoj agenciji za civilno zrakoplovstvo.

3. Čuvajte račune

Ako imate bilo kakve troškove zbog kašnjenja ili otkazivanja leta, čuvajte račune i pošaljite njihove kopije zrakoplovnoj kompaniji, zajedno s prigovorom.

Za više informacija i savjeta nazovite potrošački info telefon 072 414 414 ili kontaktirajte:

CENTRE ZA SAVJETOVANJE POTROŠAČA – UDRUGE ZA ZAŠTITU POTROŠAČA
Tel:  072 414 414 
potrosac@potrosac.hr, savez@zastita-potrosaca.orgistarskipotrosac@gmail.com i potrosacos@gmail.com.
http://potrosac.mingo.hr

EUROPSKI POTROŠAČKI CENTAR HRVATSKA 
Tel: 01 610 9744 
savjeti-ecc@mingo.hr
http://ecc-croatia.hr

HRVATSKA  AGENCIJA ZA CIVILNO ZRAKOPLOVSTVO
Tel: 01 2369 300
ccaa@ccaa.hr
www.ccaa.hr

Foto by Rudy and Peter Skitterians