S Antonijom u Kinu – šoping na kineski (1/4)


Antonija nas je već vodila na neka svoja putovanja, ovaj put idemo u Kinu saznati nešo o njihovoj novoj godini, blagdanima, darivanjima itd. Krećemo s prvim djelom, gdje ćemo saznati kako šopingiraju Kinezi.

U Kini se 11. studenoga proslavio Dan samaca. Tim povodom na najvećoj svjetskoj tražilici za prodaju Tao Bao moglo se kupovati po iznimno sniženim cijenama, a iz godine u godinu internetska prodaja raste. Prošlogodišnji rekord od 14,3 milijardi dolara prodaje za Dan samaca ove je godine stao na broju od 17,8 milijardi dolara. To je više od ukupne prodaje koju tijekom cijele godine u internetskoj prodaji ostvari npr. Brazil. U velikom danu za trošenje gleda se i veliki Gala TV program u kojem uz direktora Tao Bao platforme, Jack Ma, svake godine nastupaju mnogobrojne kineske, korejske i svjetske zvijezde. Ove godine glavna svjetska zvijezda i promotorica dana samaca bila je američka pjevačica Katy Perry. Dotična je sve popularnija u Kini gdje ju zbog njezinih kostima i osobnosti od milja zovu – voćna sestra. Teško je baš doslovno prevesti i objasniti značenje voćne sestre, ali recimo da je to netko tko ima vrlo šarenu i slatku osobnost. Što god to značilo. Katy je nahvalila Dan samaca i u promotivnim objavama pozvala ljude da kupuju. Jer kupnja je tako zabavna, osobito na Dan samaca.

Katy sve više osvaja kinesko tržište. Prošle je godine održala tri velika koncerta u Kini, a nedavno je posjetila i Šangaj jer njezin dečko Orlando Bloom u Kini trenutno snima novi film. I sam Jack Ma velika je zvijezda, svijetski mediji uvelike pišu o njegovom susretu s Donaldom Trumpom. Nije poznato što to novi predsjednik Amerike planira s Kinom, sve nejgove izjave su uvijek pomalo misteriozne i nejasne. Misteriozno je i što je Katy kupila, ali danima su se zbrajali i podrobno analizirali podatci o kupovini. Mnogima je za oko zapeo sapun od lavande koji je postao pravi hit. Spomenuti sapun s lavandom australski je proizvod, a prodalo se više od 300 000 komada u samo jednom danu. Vijest je stigla i do Hrvatske, a mnogi se poduzetnici pitaju zašto mi nemamo takve uspjehe na kineskom tržištu i prebacuju odgovornost na rukovodeće nam institucije koje – kao što je to često slučaj s našim institucijama – ne rade svoj posao.

Postoji niz razloga zašto se na tržištu Kine ne može prodati toliko našeg sapuna od lavande, a jedan od njih je i taj što naši proizvođači ne proizvode 300 000 komada sapuna samo za kinesko tržište. Drugi je taj što naša zemlja još uvijek nije previše poznata u Kini i brend Made in Croatia nema pretjeran značaj. Treće, nikako da naučimo da se samo udruženim snagama možemo predstaviti na tako velikim tržištima kao što je Kina. Ipak, ima pomaka nabolje. Beskrajno me obradovalo kad sam u vijestima pročitala kako se Podravka sve bolje pozicionira na tržištu Kine s domaćim proizvodima, prvenstveno onima za najmlađe. A tu je i Vegeta. Pola moje putne torbe svaki put kad bi išla u Kinu zauzimala bi Vegeta koju svi moji kineski prijatelji jednostavno obožavaju. Redovito je kupuju preko platforme Tao Bao.

Zanimljiv je i podatak kako iz godine u godinu sve više raste kupovina preko mobilnih aparata. Ove godine više od 80 posto ukupne trgovine na Dan samaca obavljeno je preko mobitela. Razlog tomu jest beskrajno popularan WeChat, program koji koriste milijuni Kineza, a osim što služi kao kineska verzija zabranjenog im Facebooka, on je ujedno novčanik, zdravstvena iskaznica i baš sve drugo što možete zamisliti da će jednoga dana telefon i obična društvena mreža biti. I ja imam profil na WeChatu jer mi beskrajno nedostaju prijatelji iz Kine, a bez ove mreže gotovo je nemoguće ostvariti ikakav kontakt s ljudima u Kini. Osim poruka, može se i besplatno zvati, čak i videopozivima. Kinezi vrlo malo koriste e-poštu, imaju zato WeChat. S WeChatom možete kupiti ulaznice za kino, platiti hranu, naručiti taksi… Kinezi manje koriste druge aplikacije jer sve što trebaju nudi ta jedna i jedinstvena aplikacija koja radi i u Hrvatskoj. Vrlo je popularno i slati novac preko WeChata. A s obzirom na to da je u Kini 12. prosinca datum kada s velikim popustima počinje Božićna kupovina, svi oni koji nisu sve kupili 11. studenoga, a imaju još nešto novca ili mogu dobiti od nekoga preko WeChata, došli su ponovo na svoje.

Istovremeno, najveća hrvatska zvijezda u Kini – Maksim Mrvica – završio je svoju veliku turneju. Naravno, svi koncerti su bili rasprodani do posljednjeg mjesta, Maksima jednostavno obožavaju i nije bilo većeg grada u Kini koji nije organizirao njegov koncert. Stvar je to prestiža, ugleda i dobrog ukusa. Dvorane od nekoliko tisuća ljudi rasprodaju se u trenu, a skromni Mrvica ljubimac je publike koja ga baš sa svakog koncerta ispraća ovacijama. Koja divna promocija za Hrvatsku! Kad bi barem to znala iskoristiti neka naša kompanija koja proizvodi sapun od lavande…

Nakon velikog kupovanja u studenom, nova prilika za kupovinu bila je 12. Prosinca. To je datum kad se ponovo ludo kupuje, povod je Božić. Kako to da u Kini slave Božić ostaje prava nepoznanica – ali uvelike je povezano s konzumerizmom. Kinezi u maniji potrošačkog društva također slave Božić, iako je Kina službeno ateistička zemlja. No, sve je više onih koji traže nešto više od komunizma i konzumerizma. Kršćanstvo je najbrže rastuća religija u Kini, a točni podatci o broju vjernika jako variraju. Prema informacijama koje je objavio BBC, ta se brojka kreće oko 100 milijuna. To znači da je više kršćana nego članova komunističke partije pa se s pravom mnogi pitaju bi li i Isus bio njezin član. Članovi partije uglavnom nisu vjernici, ali njihove obitelji sve više prakticiraju neku religiju. Uz kršćanstvo tu je i budizam, islam, taoizam, konfucijanizam i niz manjih religija koje je država sustavno željela izbrisati. Naravno, nije u tome uspjela, ali danas nadzire svaki korak svojih vjernika.

Mnogi kršćani u Kini zbog toga se pridružuju takozvanim podzemnim crkvama. To su uglavnom manji prostori u kojima vjernici proučavaju Bibliju i zajedno mole. Ovih je dana Kina ipak malo otvorila vrata popravku odnosa s Vatikanom koji ne priznaje. Dio je Kineza srdačno pozdravio tu odliku, dio je negativno reagirao uz obrazloženja da kršćanstvo nije njihova religija i da bi se više prostora trebalo dati budizmu i drugim starim religijama Kine. Koju god stranu zastupali, meni se čini da je najvažnije da ste u životu dobar čovjek i da zemljom prođete čineći dobro, što podučavaju sve religije svijeta.

Božić je u Kini normalan radni dan, ali zahvaljujući utjecaju prije svega Amerike, sve se više kite borovi, ukrašavaju izlozi, poklanjaju darovi. Za Božić se tako poklanjaju jabuke. Upakirane su u posebne božićne kutijice i zbog te kutijice stoje od deset do dvadeset puta više nego obična jabuka bez kutije. No, dati jabuku bez kutije nije isto kao i dati jabuku u kutiji. Kineska logika. Kažu u Kini da je dobro zamisliti željeni dar te da nakon što ga zamislite, imate dobre šanse da vam se želja i ostvari. Ja si želim objavu knjige putopisa u 2017. i da se nađe u rukama svih onih koji čitaju moje članke. Sada još samo da se pronađu sponzori koji će mi pomoći ostvariti želju…

Uz Božićne želje ja ovih dana imam i rođendanske. Slavim rođendan, a prema tradiciji Kine čestita mi se unaprijed jer je loša sreća slaviti i čestitati rođendan sa zakašnjenjem. Slavi se prije ili na sam dan rođenja. Za razliku od nas, Kinezi kad se rode već računaju kao da imaju jednu godinu. Naravno, nikad niste ziher tko zapravo ima koliko godina jer se ponekad odgovori prilagođavaju za nas strance, a ponekad ne. Najbolja je opcija pitati u kojoj je zodijačkoj godini koja osoba rođena. Žene ne bi trebale slaviti 30. rođendan jer se upravo taj smatra neizvjesnim i opasnim, tako da mnoge žene slave dva puta 29. Loše je slaviti i 33. rođendan, a preporuka je da na taj dan žene kupe komad mesa, sakriju ga iza kuhinjskih vrata i razrežu na 33 dijela. Rezanje mesa zapravo će u meso potjerati sve loše duhove. Meso se nakon rezanja baca. Isto se radi i na 66. rođendan, samo tada komad mesa kupuje kćerka ili bliska prijateljica koja ga onda i izreže u ime slavljenice te ga potom baci. Sve se to radi zato da bi godine koje slijede prošle mirno i lagodno. Muškarci pak ne slave 40. rođendan jer se on smatra lošom godinom. Umjesto toga dvaput se slavi 39. rođendan. Za rodendan se obvezno jedu duge nudle (rezanci) jer one simboliziraju dug život. I za svaki rođendan treba donijeti neke odluke. Kako se moj rođendan nalazi točno između naše i kineske Nove godine, svakog me siječnja zatekne mnogo novih odluka na koje već u veljači pomalo zaboravim. I to je OK jer Kinezi ionako kažu da su ove mlade godine samo priprema za pravi život koji počinje sa sedamdeset godina.

Antonija Putić