Početak je ljetne sezone, a u europskim se zračnim lukama događaju neregularnosti koje utječu na red letenja aviokompanija do to mjere da dolazi do velikih kašnjenja i otkazivanja brojnih letova.
Piše: croatianaviation
Velika europska čvorišta poput Londona (Heathrow), Dublina, Amsterdama, Frankfurta, Munchena i drugih zračnih luka već tjednima prolaze kroz velike operativne probleme. Naime, iz više razloga dolazi do značajnih neregularnosti te posljedično do višesatnih kašnjenja i otkazivanja letova što su mnogi putnici u posljednjim tjednima osjetili na vlastitoj koži.
Razloga je, naravno, više:
- u vrijeme pandemije zračne luke otpustile su velik broj radnika zbog naglog pada potražnje, no pripreme za ovu ljetnu sezonu nisu bile dobre. Naime, pogrešno se pretpostavilo da se potražnja ove sezone neće vratiti gotovo na razine iz 2019. godine, a osobito ne zbog ruske invazije na Ukrajinu,
- isti problem vrijedi i kod aviokompanija. Otpušteno je tisuće radnika, kabinskog i letačkog osoblja, operativnog osoblja, logistike, cateringa i drugih koji sada kritično nedostaju u svakodnevnim operacijama,
- kompanije su umirovile dio svoje flote (starije zrakoplove) računajući na spor oporavak zračnog prometa i dovoljno vremena za obnovu flote. Oporavak je ipak brži nego što se to očekivalo, a veliki proizvođači poput Airbusa imaju svoje probleme i nisu u mogućnosti isporučiti zrakoplove sukladno dogovorenim rokovima. Avioprijevoznici se time nalaze u dodatnim poteškoćama,
- određene zračne luke, poput one u Amsterdamu, iskoristile su pad potražnje za radove, pa je tako jedna od uzletno – sletnih staza u toj zračnoj luci trenutno zatvorena zbog rekonstrukcije,
- operativni troškovi su visoki, osobito zbog rekordno visoke cijene goriva,
- vremenski uvjeti u posljednjih nekoliko tjedana nisu išli na ruku u nekim dijelovima Europe, pa je tako u Frankfurtu i Amsterdamu, uz sve ranije navedeno, utjecalo i loše vrijeme,
- kompanije koje opslužuju zrakoplove u zračnim lukama (ground handling) također bilježe nedostatak ljudi, što direktno utječe na punktualnost letova,
- u određenim aviokompanijama i zračnim lukama zbog naglog povećanja obujma posla sindikati prijete štrajkovima što bi moglo dodatno utjecati na već narušene putničke tokove.
Kako je objavljeno u jednom stranom mediju, u Zračnoj luci Gatwick nedostaje, pored ostalog, i osoblje koje bi radilo check-in odnosno prijavu putnika na let. Analizom je utvrđeno da je plaća djelatnika na check-inu značajno niža od plaće radnika u Lidlu, iako je rad u zračnoj luci poprilično drugačiji; radi se u tri smjene i po 12 sati dnevno, nema slobodnih dana i/ili godišnjeg odmora u ljetnim mjesecima, radi se na državne praznike i blagdane i slično.
Jedina opcija jest ponovno zapošljavanje većeg broja kvalitetne radne snage u zračnim lukama, ground handlingu te kod avioprijevoznika, no te radnike se može privući isključivo s boljim radnim uvjetima (prvenstveno većom plaćom). Teško je za očekivati da će se to i dogoditi, pa nam kao putnicima ne preostaje ništa drugo nego pripremiti živce na sve ono što će uslijediti u sljedećim mjesecima, a osobito u srpnju i kolovozu, samoj špici ljetne sezone kada će se broj linija drastično povećati.