Concorde, ikona zrakoplovstva koja i 15 godina nakon umirovljenja ima veliki broj obožavatelja diljem svijeta, na današnji je dan službeno povučen iz prometa.
Air France i British Airways, jedine dvije zrakoplovne tvrtke koje su koristile Concorde u komercijalnim letovima, simultano su najavili povlačenje ovog zrakoplova iz službe početkom 2003. godine. Kao razloge naveli su mali broj putnika nakon Concordeove nesreće 25. srpnja 2000. u kojoj je poginulo 113 ljudi te povećanje troškova održavanja.
Da bi poletio i dosegnuo brzinu od 2,02 Macha avion je navodno popio čak 28.800 litara goriva u 15 minuta. A to znači i znatno veći trošak prijevoza putnika po kilometru, čak osam puta veći od Boeinga 777
No, Concorde nikada nije bio komercijalno uspješan projekt. Izradili su samo 20 zrakoplova , a imao je vrlo dug i skup razvojni program. Troškovi razvoja bili su 6 puta veći od predviđenoga.
Samo su se British Airways i Air France odlučili, uz državne subvencije, na kupnju ovih zrakoplova.
Concorde je bio jedan od dva putnička aviona koju su letjeli nadzvučnom brzinom (drugi je Tupoljev Tu-144). Nakon prvog leta 1969. godine, uveden je u službu 1976. godine, a na današnji dan prije 15 godina povukli su ga iz prometa nakon 27 godina službe .
Za vrijeme službe, Concorde je redovno letio na transatlantskim linijama i to rekordnim brzinama. Prelazio je udaljenosti za manje od polovice vremena potrebnog standardnim putničkim avionima. Concorde je postavio i mnoge druge rekorde, između ostalog i rekord za istočni i zapadni let oko svijeta.
Ovaj avion ostat će zapamćen i po svom specifičnom izgledu. Imao je šiljasta zaobljena dvostruka delta krila te spuštajući nos radi bolje vidljivosti pri polijetanju i slijetanju.
No, za Concorde možda još ima nade da će jednog dana ponovno poletjeti. Klub Concorde, koji okuplja obožavatelje ovog aviona, odlučio je pokušati vratiti ovu ikonu zrakoplovstva iz mirovine. Članovi kluba su prikupili oko 250 milijuna dolara za svoj cilj . Nadaju se da će kupiti dva aviona koja se nalaze na pariškom aerodromu, a još su u dobrom stanju.
Jednog žele pretvoriti u turističku atrakciju, a za drugi imaju još ambicioznije planove. Žele ga obnoviti i opet vinuti u zrak. Poletio opet ili ne, Concordeu je zajamčeno mjesto u povijesti.
Punih 15 godina kasnije nasljednika i dalje nema, iako male kompanije Boom i Aerion Supersonic tvrde da će do 2023. razviti brže, manje i efikasnije nadzvučne putničke avione nego što je to bio Concorde, no sve ovisi o financiranju i interesu potencijalnih klijenata. Put do brzine zvuka i preko nje i dalje je dug i skup.
Brojke
Maksimalna brzina: 2180 km/h
Brzina pri polijetanju: 400 km/h
Maksimalna visina leta: Više od 18.000 metara
Broj proizvedenih aviona: 20
Cijena jednog aviona, prilagođena na inflaciju: 200 milijuna dolara
Cijena karte New York – London početkom 2000-ih: 6000 dolara u jednom smjeru
Izvor: 24sata.hr