U gradić u koji rijetko tko zaluta sada je parkirano preko 100 aviona. Zašto?
Veliki putnički zrakoplovi obično iz Frankfurta na Majni polijeću prema Dubaiju, New Yorku ili Šangaju. To su tri glavne destinacije interkontinentalnih letova. Ali, u novije vrijeme, veliki Lufthansini Airbusi A380 lete prema čudnom cilju i to samo u jednom smjeru, bez povratka u Frankfurt. U srijedu (13.5.) jedan takav zrakoplov je kao sedmi i zasad posljednji poletio, a broj leta je bio LH9924. Njega se ne može naći ni na kakvom redu letova, a destinacija je vjerojatno nepoznata i najiskusnijim turističkim stručnjacima: Teruel, prenosi Deutsche Welle.
Dozens of passenger jetliners belonging to European carriers sit idle in neat lines at the Teruel Airport in eastern Spain in what has become a giant airplane parking lot https://t.co/kipOewjgPj pic.twitter.com/dELTfUWKNM
— Reuters (@Reuters) May 12, 2020
Mali grad na istoku Španjolske
Taj grad s 35.000 stanovnika nalazi se u pokrajini Aragonu na istoku Španjolske, otprilike na pola puta između Madrida i Valencije. Iako je grad pod zaštitom UNESCO-a kao svjetska kulturna baština, rijetko koji turist tamo zaluta, pogotovo ne u vrijeme pandemije koronavirusa. Ali, zbog pandemije je zračna luka Teruel u nekoliko mjeseci postala omiljena destinacija europskih zrakoplovnih kompanija. Tu, naime, tvrtka Tarmac Aerosave i inače nudi nešto što je sad posebno traženo: dugoročna parkirna mjesta za zrakoplove koji mogu biti održavani i uvijek spremni za polijetanje.
Pored sedam A380 ovdje je i nekoliko Lufthansinih zrakoplova tipa A340-600, koji nemaju budućnost u budućoj smanjenoj floti ove zračne kompanije. Tu je i Air France parkirao više svojih zrakoplova A380, kao i British Airways pet svojih Boeinga 747.
Slijetanje Lufthansinog zrakoplova LH9924 popraćeno je na Twitter-profilu zračne luke Teruel na njemačkom i uz video slijetanja. „Još nikad nismo imali ovoliko zrakoplova“, kaže Pedro Sáez, direktor tvrtke Tarmac-Aragón. Parkirano je oko 115 zrakoplova, a time su kapaciteti asfaltiranih površina gotovo popunjeni.„Sad moramo stvoriti privremena parkirališta na slobodnim površinama prekrivajući ih metalnim pločama“, kaže Sáez.
Continua llegada de A380 y A340 de @lufthansa en aeropuerto Teruel @aeropuerteruel próximos a 100 aeronaves estacionados en @TarmacAerosave /
Die Ankunft der A380 und A340 von @lufthansa wird am Flughafen Teruel in der Nähe von 100 geparkten Flugzeugen fortgesetzt@TeruelAirport pic.twitter.com/ik03bFgZjs— Aeropuerto de Teruel, vuela la innovación (@aeropuerteruel) May 13, 2020
Tako bi trebalo biti stvoreno mjesto za još 20 do 25 zrakoplova. Površina je velika kao otprilike 140 nogometnih igrališta. Ali, već se planira udvostručenje površine za parkiranje. Mjesta ima na terenu sličnom pustinji ispred planinske kulise. Ekspanzija je politički već odobrena. Ali, provedba će trajati nekoliko godina. No, Teruel bi mogao profitirati i od kasnijih posljedica korona-krize, kad zrakoplove koji više neće biti upotrebljivi za letenje bude trebalo rastavljati i reciklirati. Jer, rastavljanje i recikliranje isluženih zrakoplova djelatnost je kojom se bavi tvrtka Tarmac Aerosave, prenosi Deutsche Welle.
Tarmac Aragón continua creciendo en el aeropuerto de Teruel y en un mes prevé alcanzar 125 aviones estacionados @TarmacAerosave @aeropuerteruel https://t.co/z1k0HzibvY
— Aeropuerto de Teruel, vuela la innovación (@aeropuerteruel) May 15, 2020
Mala vlažnost zraka i puno prostora
Važni kriteriji za parkiralište zrakoplova su niska vlažnost zraka, kako bi se što je više moguće smanjilo opasnost korodiranja osjetljive zrakoplovne strukture, što je moguće manje vjetra da ne bi donosio prašinu i puno prostora. Još nikad na svijetu nije tako puno zrakoplova bilo izvan pogona kao sada. Trenutno na svijetu ima oko 26.000 aktivnih zrakoplova koji obično obavljaju 102.000 letova dnevno i svakog dana prevoze oko šest milijuna putnika.
U normalnim vremenima se oko pola milijuna putnika u svako vrijeme nalazi negdje u nekom zrakoplovu. Sad samo rijetki lete. Prema procjeni tvrtke Cirium krajem travnja je oko 17.000 putničkih zrakoplova svih veličina bilo parkirano, što je oko 64 posto ukupne flote.
Zrakoplovne kompanije teško pronalaze dovoljno parkirnih mjesta za svoje zrakoplove. Prebacivanje zrakoplova tamo za europske zrakoplovne kompanije sad ne dolazi u obzir. U Frankfurtu su se najprije snalazili tako što su kao privremeno parkiralište koristili jednu pistu koja se u međuvremenu više ne koristi za polijetanje i slijetanje. „Ali, Frankfurt je skup“, kaže šef Lufthanse Carsten Spohr. Problem je prije svega to što se ne može znati kad će ponovo biti potrebno koliko zrakoplova. Zrakoplovne kompanije se nadaju da će mjere ograničenja uskoro biti smanjene i da će malo po malo ponovo moći uspostaviti letove. Većina zrakoplovnih kompanija to planira u srpnju.
Neočekivano masovno prizemljenje im je donijelo neobičan problem: kamo smjestiti zrakoplove na toplo i suho i da mogu brzo biti na raspolaganju kad ponovo krenu letovi? Drugo veliko parkiralište zrakoplova u Europi je zračna luka Tarbes-Lourdes-Pyrénées na jugu Francuske. I tu uz parkiralište usluge održavanja i recikliranja nudi također tvrtka Tarmac Aerosave. I zračna luka Tarbes očekuje jak rast, već su upravo asfaltirane piste i vučni strojevi spremni za nove trajne goste.
British Airways je svoje zrakoplove tipa A380 također parkirao u Francuskoj, Swiss je svoju flotu djelomice parkirao na vojnom uzletištu Dübendorf u blizini zračne luke Zürich-Kloten, a nekoliko zrakoplova je dugoročno smjestio u jordanski glavni grad Amman. Ali, najveći rast kao parkiralište zrakoplova doživjela je zračna luka Alice Springs u australskom Outbacku.
Izvor: rtl.hr