Većina nas putoholičara voli vlakove. Oni su simbol putovanja i prijevoza. Jednom kad krenu, ne staju, te nas sigurno voze do našeg odredišta, dopuštajući nam da uživamo dok ono traje. Da razgledavamo krajolik te da bezbižno uživamo u društvu u kojem se nalazimo.
Foto: unitsky.com
Jedne davne subote 05.07.1841. Thomas Cook je organzirao povratno putovanje vlakom za oko 500 ljudi. to je bilo prvo službeno turističko putovanje vlakovima. Od tada, pa sve do danas ljudi svakodnevno koriste to prijevozno sredstvo kako bi putovali i stigli do svoga cilja. Vremenom vlakovi su se usavršavali iz parnih lokomotiva, u one na gorivo, pa sve do najnovijih koje pokreće struja ili koriste magnete kako bi lebdjeli nad šinama.
Opstanak vlakova kakve danas poznajemo je jako upitan jer u današnjim vremenima pokazuju dosta nedostataka. Oni koji se kreću na fosilna goriva doprinose zagađenju, oni koji levitiraju na magnetima koriste enormne količine el energije. Svi stvaraju visok nivo buke te imaju visoku potrošnju energije. U urbanim sredinama su postali smetnja za infrastrukturu jer otežavaju neometan cestovni saobraćaj, a kroz ono malo prirode što je ostalo, ugrožavaju i biljni i životinjski svijet tako da svaki novi kilometar pruge uzima od prirode ono šta je ostalo te dijeli šume, polja i njive.
U mnoštvu ljudi koji pokušavaju doći do idealnog i kompromisnog rješenja našao se i g. Anatoly Eduardovich Unitsky, prvenstveno inžinjer željeznica, naučnik, autor 10 znanstvenih knjiga i preko 200 znanstvenih radova. Dugi niz godina razvijao je idejno rješenje, te tek 2015. krenuo u realizaciju jednog potpuno novog koncepta prijevoza. Uz primjenu tvz. crowd funding metode, uspjeva skupljati sredstva koja su mu prijeko potrebna kako bi sve sa papira prenio u realnost. Svoj rad je nazvao “Sky Way projekt” te je razvoj te ideje podjelio u 15 etapa. Čitav projekat je stigao čak do 14. etape te bi smo uskoro mogli svjedočiti ovom revolucionarnom transportu.
O čemu se radi?
Gospodin Unitsky koji je rođen u Bjelorusiji, posvetio je čitav svoj život razvoju tehnologije za prijevoz ljudi i robe koji će biti najbolji od svih do sada.
Što to znači?
-
- sav prijevoz će se odvijati nadzemnim putem što rasterećuje sav cestovni prijevoz te minimalizira površinu zemljišta koje je potrebno za jednu ovaku rutu prijevoza,a samim tim i uklanja mogućnost stradanja pješaka te životinja koje se nalaze na putu.
- s obzirom da se radi o nadzemnom prijevozu, poplave, nanosi pijeska, ili nanosi snijega ne predstavljaju smetnju.
- vozila za gradski prijevoz će biti potpuno autonomna, što znači da će vagoni putovati samostalno autonomno programirani na centralnu mrežu što potpuno isključuje ljudski faktor kao grešku.
- vozila će koristiti elektične motore za pogon, a s tim da ovi vagoni vise na šinama i sajlama otpor zraka će biti minimalan, što automatski smanjuje potrošnju energije, a i ne zagađuje zrak
- nivo buke će biti maksimalno do 65 db što je najniži do sada.
- svako vozilo u sebi će imati AI (umjetna inteligencija) softver koji će nadzirati situaciju te preventivno reagirati u slučaju opasnosti, video nadzor, razni senzori koji detektiraju opasnost te internet signal.
- vozila bi trebala dostizati do 150 km/h za gradski prijevoz, a do 500km/h za međugradski prijevoz.
SkyWay je do sada bio izložen na 18 svjetskih sajmova od Berlina, pa sve do Singapura, a sjedište UST (Unitsky String Technologies) nalazi se u Minsku. 2020. je završena i hala za proizvodnju, a 70 km dalje u gradu Maryna Horka se sav ovaj koncept i testira. zakupili su 25 hektara zemljišta od vlade što je nekada služilo kao vojni poligon, a sada se razvilo u jedan kako oni zovu Eco Tehno Park.
Da čitava ova priča bude bude još zanimljivija od 2018. interes za ovakav vid prijevoza su pokazali i Ujedinjeni Arapski Emirati tako da tko god putuje i tamo imat će prilike vidjeti ovu tehnologiju.
Emirat Šardža (Sharjah) je ponudio 25 hektara zemljišta i to pored University city kompleksa. Sharjah Research Technology and innovation park je ustupio jedan veliki dio svoga naučnog instituta za nastavak razvoja ovog projekta te prilagođavanje vozila za pustinjske uslove. RTA (Road Transport Autorities) je 2019. predstavio plan urbanizacijskog razvoja Dubaia za period 2019-2023 gdje su predložili izgradnju Sky Pod mreže od 15 km kroz samo jezgru grada. Mohammed Bin Rashid (šeik Dubaia je pristao na prijedlog, a sada se čeka na dovršetak izgradnje test staze, testiranje vozila te izgradnja. Ukoliko se testiranje pokaže kao uspješno ovo bi uskoro mogao postati novi način prijevoza ne samo za Dubai, već za čitav bliski istok riječi su direktora Sharjah inovativnog centra.
12.03.2021. vlada UAE je objavila na svojim službenim stranicama plan razvoja Dubaia 2040. te video u kojem se jasno vidi prisustvo SkyWay transporta. Realizacija ovakvog projekta je omogućena zahvaljujući stotinama ulagača putem crowdfunding metode. koji se i ujedno nadaju jednog dana uspjehu ove ideje. Za više informacija posjetite http://www.linktr.ee/skyway
Koliko će ova ideja daleko dogurati, samo vrijeme će nam pokazati.
Foto: Mihajlo Macanovic
Napisao: Mihajlo Macanovic