Prošlo je 14 godina od posljednjeg slijetanja slavnog Concordea, a putnike bi nadzvučno mogao prevoziti novi model nadzvučnog zrakoplova, Boom.
Brži od Concordea
Glavni inženjeri Booma, od kojih su neki radili na razvoju najnovijih modela Boeinga, tvrde kako bi Boom mogao letjeti čak 2.2 Macha (2 235 km/h), što je 10% brže od Concordea, koji je postizao brzinu od 2.0 Macha.
Uz to, jedna od glavnih značajki novog zrakoplova bi mogla biti ‘nevjerojatna’ tišina pri kojoj zrakoplov polijeće, koja bi se mogla mjeriti s ‘normalnim’ subsonic zrakoplovima. No ono što bi uistinu trebalo biti revolucionarno je tiše probijanje zvučnog zida, koje bi trebalo biti čak 30 puta tiše od Condordeovog.
Povratak Tri-Jeta
Boom bi trebao biti opremljen s 3 motora. Iako se još ne navodi s kojim bi se točno motorima pogonio Boom, njegov demonstrator XB-1, koji bi trebao poletjeti već iduće godine, će biti opremljen General Electric-ovim J85-21 turbojet motorima
Iz Booma tvrde kako im uvođenje trećeg motora omogućava veći broj linija na kojima zrakoplov može prometovati. Isto tako, treći motor, u kombinaciji s delta krilima i nepogrešivom aerodinamikom zrakoplova, pomaže pri postizanju većih brzina.
Tehničke karakteristike
Boom bi trebao letjeti nadzvučnom brzinom od 2.2 Macha (2.235 km/h) ali uz nadzvučne operacije, trebao bi obavljati i podzvučne i to brzinom od 0.9 Macha (1.102 km/h), što je i dalje osjetno brže od brzine leta uobičajenog zrakoplova. Zrakoplov bi trebao letjeti na cruising visini od čak 60.000 stopa na visini, kako proizvođač tvrdi „gdje je nebo tamno plave boje i gdje možete vidjeti zemljinu zakrivljenost“. Dolet je 4.500 nm, dok je zrakoplov predviđen za operacije na linijama do 9.000 nm, uz kraći tehnički stop za nadopunjavanje goriva. Zbog specifičnog dizajna zrakoplova, isti bi trebao moći ugostiti svega 55 putnika.
Podrška aviokompanija
U početku, priča o startup tvrtki, bez iskustva u izradi zrakoplova od nule, s malo inženjera iz područja avioindustrije, koja radi na izradi zrakoplova i to nadzvučnog, zvučala je pomalo smiješno. No evidentan napredak na razvoju zrakoplova dokazuje upravo suprotno.
U prilog realizaciji nadzvučnih putničkih letova ide i nedavna investicija Japan Airlinesa od 10 milijuna američkih dolara i potpisivanje ugovora o opciji kupnje 20 Boom zrakoplova.
Time se Japan Airlines pridružio Virgin Grupi, poznatoj po podržavanju noviteta u zrakoplovstvu, koja bi trebala biti launch customer s opcijom nabavke 10 zrakoplova, procijenjene kataloške vrijednosti 200 milijuna $ plus opcije uređenja interijera.
Buduće linije
Kreatori Booma vide njegov uspjeh na dugim linijama, kojima bi, za ‘normalan’ zrakoplov trebalo dvoznamenkasti broj sati da stignu do odredišta.
Tako bi Boom na liniji London – New York trebao letjeti samo 3 sata i 15 minuta, umjesto dosadašnjih 7 sati. Na liniji San Francisco – Tokyo Boom bi letio 5.5 sati umjesto 11 sati, a npr. na liniji Sydney – Los Angeles Boom bi stigao za 6 sati i 45 minuta, umjesto za konvencionalnih 15 sati.
Putničko iskustvo
Boom je predviđen samo za konfiguraciju Business klase. Naime, samo s takvom konfiguracijom i cijenama karata koje odgovaraju Business klasi zrakoplov može biti profitabilan. Cijene karata bi se, prema procjeni proizvođača, trebale kretati u cjenovnom rangu od 2.500$ na liniji LHR-JFK, do 3.500$ na liniji LAX-SYD.
Putnici bi za tu cijenu, trebali uživati u posebnim sjedalima, posebno dizajniranim za Boom. Iako sjedala jamče privatnost, putnicima donose veliki ekran za pristup IFE-u, omogućavaju punjenje mobilnih uređaja i sl., ista bi trebala biti dimenzija prosječnog sjedala u Business (First) klasi na kratkim (short haul) letovima. To dizajneri opravdavaju kratkim letovima Booma, te isto planiraju kompenzirati dodavanjem posebnog pretinca za prtljagu za svako sjedalo, velikim prozorima i direktnim pristupom prolazu za svako sjedalo.
Prvi let
Prvi let demonstratora XB-1 bi trebao biti obavljen već 2018. XB-1 je dvosjedna verzija Booma, na kojoj bi trebala biti testirana sva tehnologija koja će biti ugrađena u ‘pravi’ Boom. Prvi let putničke verzije zrakoplova bi trebao biti obavljen početkom 2020.-ih, dok bi isporuke i prvi komercijalni letovi trebali krenuti oko 2025.
Izvor: Avioradar
Foto: Boom Technology, Inc.