Svi dani oko blagdana u Kini odišu tradicijom. Stariji članovi obitelj prenose tu tradiciju na mlade u nadi da će oni tu tradiciju prenijeti na svoje potomke. U svijetu koji se neprestano razvija, modernizira i gdje se lako zaboravlja vlastita povijest, ove tradicije djeluju kao most između prošlosti i sadašnjosti, čuvajući bogato nasljeđe kineske kulture.
Dan pripreme tofua
Na 25. dan 11. lunarnog mjeseca postoji običaj pripreme tofua kod kuće. Homofon za “tofu” je “doufu”, a što bi značilo svi bogati ili svi blagoslovljeni. Ovaj dan zapravo predstavlja želju ljudi za “bogatstvom i mirom” u godini koja dolazi. Biti bogat i imati mir znači sreću.
Druga legenda kaže da će na taj dan Car od žada prerušen u običnog čovjeka doći vidjeti kako obitelji žive. Jedna od verzija ove priče kaže da će poslati svoje podređene da pregledaju živote ljudi na zemlji. U svakom slučaju – danas netko dolazi u inspekciju. Kuhinjsko Božanstvo već je na nebu i već je reklo Caru od žada sve o obitelji, tako da je dolazak Cara od žada zapravo provjera svega što je Kuhinjsko Božanstvo reklo o obitelji. Ljudi na taj dan kod kuće pripremaju tofu i zatim ga u krugu obitelji jedu, kako bi pokazali da žive jednostavnim životima u nastojanju da izbjegnu kaznu Cara od žada za rastrošan i nemoralan život. Ljudi vjeruju da je priprema tofua kod kuće simbol marljivosti i štedljivosti. Na ovaj dan ljudi će paziti na riječi kako ne bi rekli nešto pogrešno što će čuti Car od žada i što će utjecati na njihovu sreću tijekom cijele godine.
Nakon što inspekcija prođe, a vi ste u međuvremenu i odradili veliko čišćenja kuće – idući dan je namijenjen za veliku kupovinu, prije svega mesa. Mnogi će prije kupovine iz kuće iznijeti sve nepotrebno, pokloniti stvari koje im ne trebaju te tako napraviti mjesta za nove stvari, ali i za sreću koja im dolazi s novom godinom u kuću. Narednih dana u Kini će se kupovati puno hrane, ali i poklona za voljene. Važan poklon je i novac koji se poklanja u crvenim kuvertama – hongbao. Prilikom davanja novca uvijek se prednost daje potpuno novim novčanicama u odnosu na stare. Zato je ovih dana uobičajeno vidjeti puno ljudi u bankama kako čekaju da preuzmu nove novčanice.
Dan pripreme „novogodišnjeg mesa“
Na 26. dan 12. lunarnog mjeseca, a pet dana prije svečane proslave Nove godine u Kini se tradicionalno počinje pripremati novogodišnje meso. U neka davna vremena ovaj dan označavao je i početak otkupa i klanje stoke uzgojene prošle godine za nadolazeću Novu godinu. Oni koji nisu imali svoju stoku, meso su kupovali na taj dan na uličnoj tržnici. Najbolji opis ovoga dana na našem jeziku glasio bi – kolinje. Baš isto onakvo kakvo i mi imamo prije dolaska Božića. U prošlosti, kada je hrane bilo malo, siromašne su obitelji mogle jesti meso uglavnom samo tijekom blagdana. Ovaj ritual kolinja, duboko ukorijenjen u kineskoj kulturi, pokreće mnogobrojne pripreme jela koja će krasiti stolove tijekom velike proslave. Kolinje je osiguravalo opskrbu mesom tijekom cijele proslave Nove godine, simbolizirajući blagostanje i sreću. Izraz “novogodišnje meso” sažima bit svečanih mesnih priprema u ovo doba. Obitelji zajedno sudjeluju u pažljivom odabiru, rezanju i pripremi mesa. To je tradicija koja označava obilje, blagostanje i toplinu obiteljskih okupljanja. Vjeruje se da početak godine s obilnom zalihom mesa osigurava prosperitet i sreću za cijelu obitelj. Od ovog dana redom se pripremaju jela za raskošnu novogodišnju gozbu, a što se točno priprema ovisi o regiji u kojoj živite. Danas se obitelji u Kini uglavnom ne suočavaju s istim ograničenjima dostupnosti mesa, no ritual se nastavlja kao cijenjena tradicija koja povezuje generacije te je tradicija “rezanja novogodišnjeg mesa” i danas popularna aktivnost u Kini. To je i jedan od razloga zašto se mnogi žure što prije svojim kućama, pogotovo u ruralnim dijelovima gdje ova tradicija postoji i danas i njeguje se s velikom pažnjom.
Dan pranja odjeće
Na 27. dana 12. lunarnog mjeseca vrijeme je za pranje. Obično se na taj dan pere rublje, posteljina, zavjese i slično. Ove aktivnosti simboliziraju ispiranje sve loše sreće u prošloj godini i dobrodošlicu sreći u nadolazećoj godini.
U Kini vjeruju da su prvi i drugi dan nove godine rođendan “Boga vode”, tako da ne biste trebali koristiti vodu kako biste iskazali poštovanje prema Bogu vode. Nema pranja odjeće, kose, a niti kupanja. Nema brisanja poda ili iznošenja smeća. Ako tako radite – odnosite svoje bogatstvo.
Voda je česta metafora u kineskoj kulturi. Kao najprisutniji element u svakodnevnom životu, voda je oduvijek bila prevladavajući simbol u kineskoj filozofiji i mitologiji, ali i mjesto gdje su drevni mudraci pronalazili mir i slobodu. Vjeruje se da je voda medij preko kojeg nebo prenosi svoju poruku (presudu) zemlji. Imati premalo vode u godini koja dolazi – loše je. Imati previše vode u godini koja dolazi – loše. Najbolje je zato biti u milosti neba i Boga vode te na njegove dane ne prati ništa
Dan pripreme kruha
Dan pripreme kruha je 28. dana 12. lunarnog mjeseca. U prošlosti se na ovaj dan obvezno konzumirao kruh kuhan na pari, koji je služio i kao osnovna hrana i kao ponuda božanstvima i precima. Kruh zapravo izgleda kao male buhtle i nije ni približno sličan kruhu kakav mi jedemo u Hrvatskoj. Najsličnije tome bila bi prazna germknedla. Na sjeveru Kine obitelji obično naprave veliku količinu kruha kuhanog na pari, većinu zamrznu i onda odmrzavaju tijekom blagdana i jedu. Male kuglice tijesta na pari rastu i zaokružuju se, simbolizirajući bogatstvo i dobrobit. Kako sve u Kini ima neku simboliku – tako i para koja se skuplja u loncu predstavlja povoljno značenje “cvjetanja iz dana u dan”
Dan za dekoriranje, postavljanje dvostiha na ulazna vrata
Na 29. dan 12. lunarnog mjeseca obitelji obično lijepe slike božanstava, novogodišnje slike i papirnate ukrase za prozore u svoje domove kako bi izrazile svoje želje za novu godinu. Oko ulaznih vrata stavljaju se crveni papiri na kojima su ispisane dobre želje. Ovi natpisi su i oblik kineske književnosti, razlikuju se po sadržaju i stilu, a mogu biti poetska i kaligrafska umjetnost. Na njima se uglavnom ispisuju želje za nadolazeću godinu.
Ovi tradicionalni natpisi nastali su u 10. stoljeću, a postali su sveprisutni u dinastijama Ming (1368. – 1644.) i Qing (1636. – 1912.). Koriste se i u Vijetnamu, Sjevernoj Koreji, Japanu i Singapuru. Prije dinastije Qin (221. – 207. pr. Kr.) bio je običaj da se na kućna vrata vješaju amajlije od drveta breskve kako bi se otjerali zli duhovi tijekom Proljetnog festivala. U dinastiji Ming (1368. – 1644.) dvostihovi su se pisali na crvenom papiru umjesto na drvetu breskve, a od tada se pisanje dvostiha smatra znakom kulturnog života učenjaka.
Natpisi uglavnom imaju dva stiha jednake duljine, međutim broj znakova u svakom retku može biti od četiri do sedam ili više. Najčešće je sedam, zatim pet. Kinezi su napisali brojne izvrsne natpise koji se prenose s jedne generacije na drugu. Tako je i danas moguće vidjeti primjere iz prošlih vremena. Jedan od tradicionalnih natpisa kaže:
Glatka plovidba svake godine; uspjeh sa svakim korakom.
Tekst i fotke: Antonija Putić
Producentica i umjetnica Antonija Putić već godinama živi u Kini, zemlji koja ju je očarala svojom kulturom, običajima i jedinstvenim načinom života. Završetkom Akademije dramske umjetnosti i studija komunikologije u Zagrebu, njezina su putovanja započela iz znatiželje i umjetničkog duha, a prerasla su u poziv. Kao strastvena putnica, Antonija je proputovala više zemalja nego što je ikada planirala, no niti jedna nije ostavila tako snažan dojam na nju kao Kina, koju od 2013. naziva svojim drugim domom. Osim što o svojim doživljajima, neobičnim mjestima, okusima i receptima Dalekog istoka piše za tiskane medije i portale, Antonija vodi i Facebook stranicu “Antonija Putić”, gdje dijeli zanimljivosti o kineskom životu, kulturi i znamenitostima. Njezin zanimljive objave i bogato iskustvo omogućili su mnogima da otkriju ljepote i tajne Kine. Svojim pristupom Antonija uspijeva Kinu približiti svima koji žele osjetiti njezinu čarobnu raznolikost i neiscrpno kulturno bogatstvo.
Antiniju možete pratiti i na facebooku –> https://www.facebook.com/profi