Izgubljeno ‒ nađeno


Prema SITA-inim podacima (glavna međunarodna IT tvrtka u zračnom prometu), lani se u svijetu izgubilo otprilike 26 milijuna torbi

25 pu 01Iako je to bilo 2,84 posto više nego 2011., zbog 4,5 posto više putnika u 2012. to je, zapravo, bilo smanjenje od za 1,78 posto na 1000 putnika. Trend smanjivanja broja izgubljenih torbi na 1000 putnika bilježi se u posljednjih šest godina, što znači veliku uštedu za aviotvrtke i smanjenje nezadovoljstva putnika.

Najčešći uzrok gubljenja prtljage transferni su letovi: čak 48 posto od ukupne izgubljene prtljage zabilježeno je na takvim letovima. Najrjeđe se kao uzroci navode izdavanje pogrešnoga prtljažnog listića i gubitak prtljage na dolaznom aerodromu.

Želeći problem izgubljene prtljage svesti na najmanju mjeru, IATA je prošle godine počela provoditi program InBag čiji je cilj smanjiti broj izgubljene prtljage na 4,5 torbi na 1000 putnika, dakle za upola manje nego 2012., kad su bile 8,83 torbe na 1000 putnika. Programom se želi smanjiti ukupan broj izgubljene prtljage, povećati učinkovitost u prihvatu i otpremi prtljage te omogućiti inovacije u svim procesima koji se bave prtljagom u zračnom prometu. IATA smatra da će neke aviotvrtke imati teškoća u ostvarivanju cilja od 4,5 torbi na 1000 putnika; neke su pak već godinama ispod te brojke. Ryanair ima 0,3 izgubljene torbe na 1000 putnika, a za Air Lingus smatra se da gubi toliko torbi da već godinama odbija javno iznijeti statističke podatke. Naglašava se da je najveći problem u različitom pristupu aviotvrtki i aerodroma tom problemu.

25 pu 03

Stopostotni pronalazak izgubljene prtljage

Prema neslužbenoj statistici, u Zračnoj luci Puli gubi se otprilike jedna torba na 1000 putnika. Procedura u slučaju izgubljene prtljage ne razlikuje se od one na ostalim aerodromima. Imamo službu “Izgubljeno i nađeno” u kojoj su posebno za to obrazovani zaposlenici. Ako putnik na dolaznom letu prijavi izgubljenu prtljagu, odmah se sastavi zapisnik s potrebnim podacima o njoj i putniku koji se zatim ubace u poseban sustav s pomoću kojeg se traži prtljaga.

Aerodromska služba za izgubljenu prtljagu dužna je tragati za njom pet dana, nakon toga traži je središnja služba aviotvrtke kojom je putnik došao. Otkrije li se višak torbi koje nemaju vlasnika, podaci o toj prtljazi upisuju se u isti sustav. Vrlo je učinkovit i brz sustav spajanja izgubljene prtljage ili one nađene bez vlasnika na drugom aerodromu prtljage World Tracer. Međutim, Zračna luka Pula zasad ga ne može autonomno upotrebljavati, dopuštena joj je uporaba zahvaljujući dozvolama aviotvrtki koje su njegovi korisnici (Ryanair, Croatia Airlines). Iako je taj program najučinkovitiji, poruke o izgubljenoj ili nađenoj prtljazi služba pulske zračne luke često šalje izravno putem SITA-e. To nije idealno rješenje jer ovisi o kooperativnosti kolega s drugih aerodroma. Ipak, tako se pronađe sva izgubljena prtljaga. Zato se službeno ne rabi izraz “izgubljena prtljaga”, nego “zakasnjela”. Traži se prema formatu AAABBNNNNN: AAA troslovni je kôd zračne luke, BB kôd aviotvrtke, a NNNNN peteroznamenkasti broj zapisnika.

35 pu 5

Izvor: Aerosvijet