Turistička sezona je zbog koronavirusa već u debelom minusu, ali iznamljivači cijene neće spuštati piše rtl.hr
Turizam, o kojem Hrvatska financijski ovisi, ove godine, po svemu sudeći, možemo zaboraviti. Iako se pojedini nadaju kako će ove godine možda uspjeti jeftinije ljetovati s obzirom na situaciju s koronavirusom, takav scenarij, barem kada su u pitanju iznajmljivači, se najvjerojatnije neće dogoditi.
Hotelijeri i iznajmljivači s kojima smo razgovarali i poslali im upite, mahom su odgovorili da sniženja cijena noćenja neće biti. Većina se oslanja na rezervacije koje su već zaprimili i to većinom stranih gostiju.
Poslali smo upite najvećim hotelskim sustavima kao što su Valamar, Sunce hoteli i Maistra.
Sunce hoteli: ‘Rušenje cijena bi ugrozilo tržišni položaj’
“Još je prerano za donošenje konačnog zaključka, ali svakako očekujemo značajno lošiju sezonu od lanjske. U najoptimističnijem scenariju, dio kapaciteta bi se mogao otvoriti u srpnju, naravno, ukoliko okolnosti to budu dozvoljavale. Bit ćemo spremni za to, a broj otvorenih hotela će ovisiti o obimu potražnje”, kaže Ivan Potkrajčić, član uprave Sunce hoteli.
Na upit hoće li biti korekcije cijena smještaja u smislu smanjenja ili povećanja, Potkrajčić odgovara:
“Nismo još sigurni oko razvoja situacije. Više smo skloni optimiziranju i otvaranju manjeg broja hotela, nego značajnom rušenju cijena koje bi dugoročno ugrozilo tržišni položaj.
Istaknuo je kako je trenutno proces “bookinga” u potpunosti stao što znači da postoji niska razina prodaje za kolovoz i rujan, ali da se očekuje nastavak takve situacije sve dok se ne riješi zdravstvena kriza.
Maistra: ‘Ne razmatramo mogućnost drastičnih promjena cijena’
Iz Maistre također odgovaraju kako je nezahvalno u ovom trenutku govoriti o samim očekivanjima od ove sezone.
“U stalnom smo praćenju situacije s koronavirusom te organiziramo svoje poslovanje primjereno novonastalim okolnostima. Ne podliježemo panici nego pokrećemo akcije koje će nam dugoročno osigurati stabilnost poslovanja. Imamo razrađenih nekoliko mogućih scenarija ovisno o daljnjem razvoju situacije na domaćem tržištu i u zemljama iz kojih nam dolazi najveći broj gostiju.
Cijene noćenja nisu se znatno mijenjale te ne razmatramo mogućnost drastičnih promjena istih. Smatramo da takve akcije imaju vrlo upitne kratkoročne efekte, a dugoročno su u pravilu vrlo štetne.
U ovom trenutku bilježimo upite i rezervacije individualnih gostiju za drugu polovicu godine dok su eventi zakazani za jesen”, odgovaraju iz Maistre.
Valamar Riviera: ‘Usmjeravamo napore prema izradi novog plana poslovanja’
Iz Valamar Riviere nisu konkretno odgovorili na pitanja o rezervacijama i cijenama za goste već su se u odgovoru fokusirali na mjere koje poduzimaju prema svojim djelatnicima kako stalnim tako i sezonskim.
“Valamar kao najveće turističko poduzeće u Hrvatskoj od početka globalne pandemije aktivno prati situaciju te kontinuirano poduzima potrebne mjere za očuvanje zdravlja ljudi, radnih mjesta i kontinuiteta poslovanja. Slijedom pooštravanja općih mjera prevencije od strane nadležnih tijela u ožujku zatvoreni su svi hoteli i ugostiteljski objekti u Valamaru.
Valamar Riviera je od 1.travnja pokrenula program ‘Pauza, Restart’ koji će se primjenjivati u trajanju od minimalno 30 do 90 dana, koliko je trenutno objavljena mjera Vlade za očuvanje radnih mjesta. Za oko 2,800 radnika koji su u radnom odnosu u Valamaru i Imperialu Rab koristit će se mjere Vlade.
Svi djelatnici koji zbog situacije ne mogu raditi od 1. travnja su upućeni na pauzu. Za vrijeme pauze djelatnicima će se osigurati naknada plaće u iznosu od minimalno 60 posto redovne plaće, ali ne manje od 4.250 kuna neto. Ova mjera primijenit će se jednako za djelatnike i menadžment uključujući sezonce i stalne sezonce koji su već u radnom odnosu.
Kako bi se što bolje pripremili za ponovni ‘restart’, Valamar će usmjeriti napore prema izradi novog plana poslovanja i pripremi objekata za početak turističke sezone. Valamar Riviera nastavit će kontinuirano i odgovorno pratiti situaciju i komunicirati sa svim sudionicima o planovima za ‘restart’ poslovanja i ostalim nastojanjima da se kvalitetno priremimo za ponovno pokretanje turističke i ugostiteljske djelatnosti. Sljedeće informacije Valamar Riviera će objaviti 24. travnja 2020. godine”, poručili su iz Valamara.
Iznajmljivačica s Raba: ‘Prostora za spuštanje cijena nema’
“Obzirom na sve češće naslove po medijima o mogućnosti spuštanja cijena privatnog smještaja uslijed koronavirusa s kojim je konkretno nama, iznajmljivačima kuće za odmor na Rabu, već uništen dio sezone od malo prije Uskrsa do najkraće 1. lipnja, mi ne planiramo snižavanje cijena jer smo već u prosincu prodali 80 posto svih termina od 10. travnja do 1. listopada”, kazala je za Vijesti.hr iznajmljivačica koja je željela ostati anonimna.
Kaže kako su jedini slobodni termini 15 dana u lipnju i 12 dana krajem rujna.
“U tom periodu su ionako malo niže cijene nego u špici sezone pa ih stoga ne planiramo dodatno snižavati”, pojasnila je i dodala kako takvoj odluci doprinose cjelogodišnji troškovi režija koji su na otocima skuplji nego u Zagrebu, kao i plaćanja TZ, članarine, davanja poreznoj, te turistički kredit koji je sa suprugom podigla upravo kako bi podigla kvalitetu smještaja.
“Troškovi građevinskih radova i opreme za dom na otoku su ekstremno visoki, a gotovo nitko od velikih trgovina namještajem ne dostavlja na otok pa se snalazimo putem privatnih tvrtki za prijevoz koje nisu ni malo jeftine zbog preskupog trajekta i auto ceste”, istaknula je i nastavila:
“Moratorij banke na rok od šest mjeseci uopće ne pomaže. Mi se ne bojimo da nam gosti neće doći čim se otvore granice jer stranci jedva čekaju da ovo završi i da mogu na odmor, a tako razmišljaju i gosti iz Hrvatske kojih također u našem objektu ne manjka i za koje nemamo posebne cijene jer je to protuzakonito.”
Za dvostruke kriterije u cijenama je prozvala pojedine ugostitelje i iznajmljivače.
“Zbog takvih, svake sezone imamo naslove u novinama. Pretežno rade na crno, ne ulažu, reklamiraju se samo na jednoj domaćoj Facebook stranici za traženje smještaja gdje nitko ne provjerava objekte, nisu ucrtani na Google i ostalim kartama, oni koji sve nas ostale koji radimo uredno i po zakonu, bacaju u isti koš”, pojasnila je iznajmljivačica s Raba.
Prema njezinim riječima, iznajmljivači koji svake godine ulažu u interijere i eksterijere, oni koji imaju apartmane i kuće za odmor u blizini plaža na izdvojenim lokacijama koje nisu prepune ljudi i vikendica u okolici, će ove godine profitirati jer se takve lokacije najviše traže i ne pita se za cijenu.
“Prostora za spuštanje cijena nema previše za sve one koji se ozbiljno bave turizmom, oni kategorizirani kod kojih je sve po zakonu i iskazanom cjeniku koji je formiran prije korone, oni koji prijavljuju svakog gosta, koji izdaju gostu račun i koji se drže pravilnika o kategorizaciji objekta koji je vrlo strog i koji se pri dolasku mora gostu i pokazati, ustvrdila je.
Iznajmljivačica apartmana na Cresu: ‘Ne razmišljam o snižavanju. Mogu jedino podići cijene’
Iznajmljivačica s Cresa je bila kratka i jasna. Kaže kako su joj svi kapaciteti rezervirani i to su mahom stalni gosti, stranci.
“S obzirom na namete koje nam je država odredila, cijenu mogu jedino podići. K nama dolaze turisti iz Češke i oni su već sve rezervirali”, govori ova iznajmljivačica.
Iznajmljivačica apartmana u Ninu: ‘U srpnju i kolovozu smo puni’
Naša sugovornica iz Nina ima dva apartmana koja su preko Airbnb-a u srpnju i kolovozu puna. Kaže kako još nitko nije otkazao. Osim toga, Airbnb je za ožujak i travanj vraćao ljudima novac, a iznajmljivačima davao 20 posto.
Novac od rezervacija se ne vraća osim…
Dakle, Airbnb ipak obeštećuje goste i iznajmljivače, no kako stvari stoje s povratom novca od rezervacija, pojasnila nam je naša sugovornica s Raba.
“Obzirom na izvanrednu situaciju koja nije niti u jednom zakonskom okviru pravilnika o povratu akontacija ili kompletno plaćenog smještaja za putnike koji su rezervirali putem agencija, a tako je i u svijetu vezano za sve osim avio karte, za iste vrijedi kao i u uobičajenim situacijama. Dakle sve rezervacije koje su putem nas osobno i putem agencije gdje je naplaćena akontacija u iznosima 30 do 50 posto ukupne cijene boravka, se ne vraća 59 dana prije dolaska. Tako je prema pravilniku te sukladno EU i njihovim regulativama koje se jednako odnose na hotele, apartmane, kuće…”, kaže ova iznajmljivačica.
Na primjer, akontacija se ne vraća ako je otkazan termin 59 dana do dolaska osim u slučaju smrti putnika ili ostanka u bolnici uz pisani dokaz.
“Gosti koji su uplatili cijeli iznos boravka, vraća im se 40 posto, ali jedino ako su uplatili direktno preko nas vlasnika. Akontacije se ne vraćaju niti u jednom postotku 59 dana prije dolaska iako smo mi kao dobri domaćini vratili 15 do 20 posto od iznosa akontacije bez obzira što nije pravno utemeljeno. Agencija preko koje prodajemo dio smještaja nas uopće ne izvještava niti obeštećuje, niti nas niti goste, što smatram lošom i mutnom poslovnom politikom koja je u Hrvatskoj nedorečena, a nema niti stavke što u ovakvim slučajevima”, požalila se.
Tko će ljetovati?
Turizam, o kojem Hrvatska financijski ovisi, ove godine, po svemu sudeći, možemo zaboraviti. “Bazirat ćemo se, ako trebamo, na domaće goste. To već i jesmo, ali situacija je takva da ne znam što očekivati. Smatram da će se cijene svakako sniziti i trebamo se prilagoditi tržištu”, kazao je vlasnik turističke agencije Josip Prskalo za RTL.
I dok su veliki hotelski lanci suzdržaniji u procjeni dolaska gostiju, iz komentara manjih iznajmljivača vidljivo je kako se ipak nadaju kakvoj takvoj sezoni s obzirom na rezervacije.
Dakle, rezervacija, barem prema njihovom iskustvu, ne nedostaje i to pretežno stranih gostiju. Ostaje otvoreno samo nekoliko pitanja na koja u ovom trenutku nitko ne može dati konkretan odgovor, a to su:
Ako Hrvatska i popusti s mjerama oko koronavirusa, pitanje je kada će se otvoriti i granice?
Ako Hrvatska otvori i granice, pitanje je koji će turisti iz drugih zemalja moći doći odnosno hoće li njihove države otvoriti granice?
Nisu nam svi prvi susjedi. Neki moraju proći kroz nekoliko zemalja da bi došli do nas. Hoće li te, kolokvijalno nazvane, “tranzicijske” zemlje otvoriti svoje granice i dopustiti prolaz do nas?
Što se domaćih gostiju tiče, pitanje je koliko će ih moći koristiti godišnje odmore tijekom ljeta jer su mnogi morali koristiti godišnji zbog situacije s koronavirusom?
I zadnje, ali ne i nebitno, pitanje je tko će sebi i svojoj obitelji moći priuštiti ljetovanje ako uzmemo u obzir da je od početka epidemije u Hrvatskoj bez posla ostalo gotovo 27 tisuća ljudi, a pola milijuna radnika je na minimalcu?!