Interkontinentalni letovi iz Hrvatske nakon pandemije


Kako će izgledati zračni promet nakon pandemije? Hoće li se prijevoznici, koji su sada otkazali linije prema Hrvatskoj, vratiti letjeti prema destinacijama u našoj zemlji kada kriza prođe? Pitanje je to na koje se jedino može odgovoriti uzimajući u razmatranje svaku kompaniju zasebno. piše croatianaviation 

 

S obzirom na to da se svijet još uvijek nalazi u svojevrsnom “lockdownu” iznimno je teško prognozirati sve detalje, no ono što jest jasno, ako promet u zračnim lukama u Republici Hrvatskoj bude 50% od onog u prethodnoj, 2019. godini, zračne luke moći će biti zadovoljne.

Linije je moguće podijeliti u tri kategorije: na domaće, one unutar Europe te interkontinentalne linije. Ovaj članak bit će fokusiran na dugolinijske, interkontinentalne linije.

Hrvatska je počela privlačiti velike svjetske aviokompanije a one su pak uspijevale opstati na našem tržištu. Neki će se vratiti ovo ljeto, neki iduće, a neki će Hrvatsku izbaciti iz svoje mreže destinacija. Aviokompanije će propadati nakon ove krize, mijenjat će svoju strategiju poslovanja pa će razvoj dugolinijskih destinacija iz Hrvatske na neko vrijeme biti zaustavljen. Ono na što se zračne luke u Hrvatskoj sada moraju snažno fokusirati jest razvoj linija prema Europi, to je jedina prilika za rast i razvoj prometa u bližoj budućnosti. Sama činjenica da se prošle jeseni iz Hrvatske moglo letjeti direktno prema Dubaiju, Dohi, Seulu, Torontu i Philadelphiji jasan je znak kakav je bio fokus zračnih luka u strategiji poslovanja, no to se sada mora mijenjati.

S obzirom na infrastrukturu zračnih luka u Republici Hrvatskoj, njihovo gravitacijsko područje te turistički i svaki drugi aspekt koji treba uzeti u obzir za uspostavljanje ovakvih linija, Dubrovnik i Zagreb jedine su zračne luke u Hrvatskoj koje mogu imati takve linije, Zagreb određene kroz cijelu godinu, dok Dubrovnik za sada samo sezonalno. Zračna luka Split također ima potencijal za takve linije u ljetnom redu letenja, no infrastruktura ove zračne luke to onemogućava. Zračne luke u Puli, Rijeci, Zadru i Osijeku nemaju potencijal za ovakvim linijama.

Interkontinentalne linije su nešto specifičnije i kod njih je šansa za povratak manja u odnosu na domaće, regionalne i općenito europske destinacije. Velike su aviokompanije počele razvijati point-to-point mrežu destinacija, no sada je izgledno da će se hub sustav morati ponovno aktualizirati, sve dok se potražnja ne vrati na razinu prošlogodišnje, što se zasigurno neće dogoditi u svega nekoliko mjeseci. Proizvodnjom efikasnijih dugolinijskih zrakoplova s manjim kapacitetom (B787, A350,…) aviokompanijama je omogućeno letjeti na direktnim linijama gdje ranije nisu mogle stvarati profit. Jednostavno, zbog nedovoljne potražnje i nepostojanja pravog tipa zrakoplova u floti, aviokompanije su razvijale hub sustav i transfernim letovima omogućavale putnicima dolazak na krajnju destinaciju. Uvođenjem novih tipova zrakoplova u zračni promet, kompanije su napokon mogle otvarati linije koje nemaju veliku potražnju, ali ih zato mogu opsluživati zrakoplovom manjeg kapaciteta, i u tom je tajna point-to-point dugolinijskih letova iz Hrvatske. Nažalost, potražnja trenutno pada, i još će neko vrijeme nastaviti padati, proći će mjeseci pa i godine dok se ona vrati na razinu na kojoj je bila u 2019. godini. Ono što preostaje kao opcija jest razvoj linija unutar Europe i tu sve zračne luke u Hrvatskoj imaju mjesta za napredak.

American Airlines otkazao je Dubrovnik za ovu godinu i iz flote izbacio sve zrakoplove B767, upravo s tim tipom zrakoplova prošle je godine kompanija pokrenula letove iz Philadelphije. Ako se situacija u svijetu uskoro stabilizira, a globalna ekonomska kriza ne bude duboka, za očekivati je da bi se ova linija mogla vratiti u promet već idućeg ljeta. Kao podsjetnik, American je prošle godine uveo liniju za Dubrovnik uz još nekoliko europskih destinacija i upravo je ova linija bila najbolji pogodak aviokompanije među svim drugim linijama, koje su letjele prema daleko većim europskim gradovima. Linija je krenula prometovati s 3 tjedna polaska, u rujnu je bio dodan još jedan, a najava za ovu godinu je bila odlična, American je za Dubrovnik trebao letjeti svakodnevno! Izbacivanje ovog tipa zrakoplova iz flote ne bi trebao biti prepreka održavanju dubrovačke linije s obzirom na to da je American ranije najavio promjenu tipa zrakoplova u godinama koje dolaze (vjerojatno B787).

Air Canada Rouge otkazala je liniju Toronto – Zagreb za ovu godinu i iz svoje će flote izbaciti svih 25 zrakoplova B767. Postavlja se pitanje kako će funkcionirati long-haul mreža Air Canada Rouge u budućnosti s obzirom na to da je ovo bio jedini dugolinijski tip zrakoplova u floti prijevoznika. Air Canada je do sada već nekoliko puta objavila da nema u planu pokretanje linije za Zagreb, već da će nju obnašati podružnica Rouge, s toga nema velikih izgleda za dolazak ovog prijevoznika. S obzirom na to da će potražnja biti manja i da je Air Canada mainline srezala veliki broj linija, u kuloarima se spominje da bi Rouge u idućem ljetnom redu letenja mogao koristiti zrakoplove Air Canade što bi za putničko iskustvo svakako bio plus, B767 Air Canade Rouge bili su iznimno stari bez klasičnih dodataka u putničkoj kabini na koje smo već navikli na dugim letovima (TV u sjedalu je postao normalna stvar).

Air Transat je za sada odgodio početak linije između Toronta i Zagreba za srpanj, no možemo očekivati potpuno otkazivanje ove linije. Hoće li se ovaj prijevoznik vratiti u Zagreb? Vrlo vjerojatno hoće. Air Transat je leisure kompanija, a ako se Air Canada Rouge ne vrati, Air Transat neće imati konkurenciju na ovoj liniji i zasigurno će profitirati u takvom scenariju.

Korean Air je također u potpunosti otkazao liniju između Seula i Zagreba za ovu godinu. S obzirom na financijsko stanje ove kompanije koja je sama objavila da se nalazi u velikim problemima, ako Koreja ne reagira kroz državnu pomoć, izvjesno je da će kompanija morati proći kroz proces velike restrukturacije i u tom slučaju linija za Zagreb neće se tako skoro ponovno vratiti u obliku u kakvom je prometovala od rujna 2018. godine. No, vrlo je moguće da kompanija odradi ono što je radila prije spomenute 2018. godine – uvede redovne charter letove na ovoj liniji. Kao što smo ranije pisali, aviokompanija otvara booking 365 dana unaprijed i za sada drži u prodaji direktnu liniju za Zagreb 3 puta tjedno zrakoplovom B787, što, slobodno možemo reći, ne znači ništa, s obzirom na to da je ova kompanija u gotovo mjesec dana naprasno otkazala liniju u listopadu prošle godine.

Qatar Airways je reducirao broj polazaka prema Zagrebu i nema bojazni da se ovaj prijevoznik ovdje neće vratiti s obzirom na to da ovu liniju održavaju turisti ali i hrvatski i slovenski državljani, osobito jer Qatar Airways ne leti u Ljubljanu a izbor za putnike s polaskom iz Ljubljane je i prije izbijanja pandemije bio vrlo slab. Qatar je zato otkazao planiranu liniju prema Dubrovniku. S obzirom na to da je ovaj avioprijevoznik već godinama u pregovorima sa ZL Dubrovnik o uspostavljaju linije između Dohe i Dubrovnika, za očekivati je njeno uvođenje, ako se situacija uskoro stabilizira, već iduće godine.

Emirates je reducirao Zagreb te od srpnja planira letjeti ponovno na liniji iz Dubaija. Ovaj prijevoznik, koji u floti ima samo zrakoplove velikog kapaciteta (B777, A380) trenutno se nalazi u problemu i zasigurno će ga imati još dulje vrijeme. Mala fleksibilnost flote, osobito u kapacitetu, onemogućuje prilagođavanju potražnje na tržištu i sada je vrlo jasno da je ova aviokompanija morala u svojoj floti imati i dugolinijske zrakoplove manjeg kapaciteta. Preko 300 sjedala na polasku iz Zagreba i ranije je često bilo previše (izuzev špice sezone), a o kapacitetu u doba pandemije, ili nakon nje ne moramo ni raspravljati. Moguće je potpuno otkazivanje ove linije za ovu godinu, a logično bi bilo da na njoj prometuje partnerski FlyDubai sa značajno manjim kapacitetom, zrakoplovom B737.

Thai Air Asia X planirala je nekoliko rotacija u ljetnom redu letenja između Bangkoka i Zagreba. Radilo se o planiranim redovnim charter letovima koji se ove godine zasigurno neće dogoditi i vjerojatno ih kompanije neće ostvariti u skoroj budućnosti.

Kao što je rečeno u uvodu ovog teksta, stvari su trenutno loše, i za aviokompanije i za zračne luke, odnosno za turizam i promet općenito, no ova kriza na kraju može iznjedriti i nešto dobro. Pitanje je samo koliko to zračne luke prepoznaju i što rade po tom pitanju. Ako djeluju pravovremeno, dobrim marketinškim strategijama i povoljnim ugovorima mogu privući određene nove prijevoznike u Hrvatsku, ili motivirati postojeće da ipak ostanu prometovati na svojim linijama prema hrvatskim destinacijama. Pravi je trenutak već sada, djelovati treba odmah. Uz zadržavanje prijevoznika sa dalekih destinacija, istovremeno treba raditi i na snažnoj kampanji prema prijevoznicima koji u Hrvatsku lete iz brojnih europskih destinacija.